31. 1. 2013.

Hajde da ne pravimo novu grupu - I deo



PARADOKS O ODVIJANJU NAŠEG EVOLUTIVNOG PROCESA JE DA, IAKO JE TO PREOBRAŽAJ KOJI UTIČE NA CELU LJUDSKU GRUPU, ON SE NE MOŽE POSTIĆI FORMIRANJEM SPECIJALIZOVANIH GRUPA U NAŠEM KOLEKTIVNOM LJUDSKOM ISKUSTVU. AUTENTIČNI RAZVOJ NIJE POKRENUT AKTIVNOSTIMA SPECIJALIZOVANE GRUPE VEĆ PREOBRAŽAJEM POJEDINCA UPRKOS AKTIVNOSTI NAŠEG KOLEKTIVNOG MENTALITETA. EVOLUCIJA NASTAJE KAO POSLEDICA KADA POJEDINAC POŠTUJE VLASTITU AUTENTIČNOST UPRKOS BUJANJU KOLEKTIVNOG MENTALITETA.

Jedna od prepreka za usporavanje našeg sadašnjeg evolutivnog razvoja je da smo ovisni o stvaranju neizvornih iskustava pod izgovorom da pokušavamo postati izvorni. Primer ovakvog ponašanja je naša želja da oformimo specijalizovane grupe kao način da povratimo autentičnost. A tada postajemo ovisni o tim grupama, a to, za uzvrat, unazađuje naš evolutivni razvoj sejanjem i jačanjem kolektivnog mentaliteta iznad pojedinačne autentičnosti. Evolucija uvek potiče od "razlike", a ne od "sličnosti".

Grupe za podršku su zamaskirane zavisnosti koje nas zavode da živimo u poricanju. One nam ne mogu pomoći da emocionalno odrastemo, sve dok su nam potrebne da bismo održali ravnotežu. One su naša sveta predsoblja za podsticanje naše drame. One nam daju osećaj ekskluzivnosti, posebnosti i suptilne superiornosti. Omogućavaju nam da dosledno vaskrsavamo istrošene, stare priče, koje pričamo sebi već godinama. Dajući nam, navodno legitimnu publiku za pričanje naših priča drugima, grupe za podršku pružaju prividnu realnost ovim proizvedenim iluzijama.

Grupe za podršku uvek se rađaju iz iskustva jedne osobe. Ova grupa tada postaje put kojim jedinstveno iskustvo tog određenog pojedinca postaje okamenjen niz konkretnih pravila koja slede ostali.

Grupe za podršku su rođene i iz neintegrisanih "potreba i želja" jedne osobe. Ova osoba zatim reflektuje ova pitanja u grupu sastavljenu od drugih osoba koje dele ove emocionalne disfunkcionalnosti.

U tom svetlu, one su potencijalno seme podmukle religiozne energije koja neminovno postaje opijum za one koji imaju potrebu i želju da prate nekoga ili nešto. One su pokušaj da se orkestrira i organizuje večni trenutak. Često su prilika pojedincima koji imaju tremu za držanje govora, da čuju sebe dok pričaju, da se osećaju kao da njihovo nazadno mišljenje ima nekog značaja i da opravdaju nastavak njihove nemogućnosti da emocionalno odrastu. Zato što sama njihova struktura pravi kratke spojeve u mogućnosti autentičnog, individualnog emocionalnog razvoja, oni neminovno postaju slivnik krivice i stoga podržavaju slabost svojstvenu mentalitetu žrtve i pobednika.

Koliko grupa za podršku ima ugrađen mehanizam oslobađanja svojih članova iz grupe, tako da oni mogu naučiti kako da funkcionišu slobodno i nezavisno od grupe?

Da li su oni koji su uhvaćeni u iskustvo alkohola i narkomanije ikada oslobođeni od svojih grupa za podršku, ili je grupa kamuflirana zavisnost koja drži svoje članove paralizovanima i zarobljenima u mreži organizacionog samoodržanja?

Da li nam grupe za svesnost sadašnjeg trenutka pomažu da iskusimo svesnost sadašnjeg trenutka, ili one jednostavno pojačavaju našu frustraciju što je nismo u stanju iskusiti?

Samo zato što grupa za podršku omogućava svojim članovima da hodaju po vodi, da žive u tihom očaju, da nađu društvo za bedu, ili da nadugačko raspravljaju o duhovnim konceptima, ne znači da ostvaruju bilo šta stvarno, a time i trajno.

Ako namera jedne grupe za podršku nije da oslobodi svoje članove svoga uticaja što je brže i efikasnije moguće, ona tada predstavlja sredstvo zavisnosti koje rađa opažajni zatvor.

Grupe za podršku ne mogu nam pomoći u emocionalnom razvoju, jer sav emocionalni razvoj kojem pristupamo u kontekstu "publike" (što grupa za podršku i jeste) je "predstava". Predstava, bez obzira koliko bila suptilna ili dobro prikrivena maskom autentičnog iskustva, je čin pretvaranja. Izvođači se uvek pretvaraju. Prisustvo se ne može povratiti kroz pretvaranje, kao što se ni mir ne može "iznuditi". Performans (izvođenje predstave) je uvek po svojoj prirodi, reaktivno ponašanje, ponašanje motivirano i usmeravano spoljašnjim okolnostima. Emocionalan razvoj, da bi bio autentičan, mora biti ponašanje zasnovano na odgovoru, a autentično ponašanje bazirano na odgovoru jedino je moguće ako smo apsolutno sami.

Samo onda kada smo u stanju da dosledno budemo autentični prema sebi, za sebe i od sebe, možemo autentično upravljati sobom u javnosti, na bilo koji način koji je dosledan.

Čak i kada formiramo grupe za podršku za takozvane "više svrhe", kao što je raspravljanje o jednoti, ili kakvim drugim blagorodnim mentalnim konceptima, mi i dalje zavitlavamo sami sebe. Ne možemo formirati ekskluzivnu (isključivu) grupu da bi pokrenuli inkluziju (uključivanje). Ne možemo raspravljati o jednoti sa drugim ljudkim bićem i očekivati da autentično iskusimo to stanje. Momenat u kome raspravljamo o jedinstvu sa drugima, mi smo pokrenuli iskustvo odvajanja. Raspravljanjem o jedinstvu, mi smo usmerili svoje iskustvo u ono u kojem postoje "drugi", i time smo zatvorili vrata mogućnosti da doživimo jednotu. Jednota znači "ne postoje drugi". To znači da ne postoji posebna grupa kojoj treba da pripadate da biste doživeli jednotu. Jednota znači da je svako i sve deo naše grupe. Time se koncept "grupe" rastvara. "Grupa" je jedino moguća u okviru svesnosti odvojenosti. Da bi postojala, "grupa" zahteva "druge". U jednoti ne postoje "drugi".

Čin formiranja ili pristupanja grupi istovremeno rastura iskustvo perceptualne jednote.

Još jedna čudna stvar koju radimo je okupljanje u grupe da bismo sedeli u tišini. Neki ljudi preleću kontinent i čak idu iz jedne u drugu zemlju i plaćaju ogromne sume novca da bi sedeli u tišini! Pre 15 godina takvo ponašanje bio bi odličan materijal za urnebesnu komediju Monti Pajtonovog Letećeg Cirkusa. Možemo vrlo lako vizualizirati Džona Klisa kako daje potrebne instrukcije:

"Da. Hajde, uđite svi. Ovo je šatra za Mirno Sedenje u Tišini. Platite pet funti na vratima i možete sedeti mirno u potpunoj tišini do kraja proklete sedmice. Ako ovo nije ono što želite, možete, naravno, preći preko hodnika do šatre za Neprekidno Udaranje Glavom u Svoje Desno Koleno, koja danas, usput budi rečeno, ima specijalnu ponudu: Samo za tri funte udarate dok se ne onesvestite. Ne, gospodine, molim vas, jednom kad ste platili pet funti, apsolutno nema priče, hvala lepo. Gospođo, molim vas, ućutite i pokušajte ceniti beskraj službe koju izvodimo za vas, inače ćemo vam vratiti vaš novac. Sada, hajde da imamo malo proklete tišine ovde. Ali prvo, moram da vas upozorim u vezi vrste šumova, telesnih i drugih, koji neće biti tolerisani. Dobro..."

Ipak, ovo nije komedija, ljudi rade to! Mi, zapravo, proizvodimo specijalna grupna iskustva tako da možemo zajedno sedeti mirno i tiho, i čak ćemo i platiti ljudima da bi organizovali takve prilike. Naravno, sastavni deo ovakvog iskustva je prisustvo individue koju smatramo toliko duhovno naprednom da mirno sedenje u tišini u njenom društvu, vredi svaki dinar. Shodno tome, da bi ušli u slobodno i neograničeno iskustvo tišine, postajemo ovisni o nekoj drugoj osobi, neke idilične lokacije daleko od naših trenutnih okolnosti, i od prisustva cele grupe "drugih". Koliko smo se udaljili od zdravog razuma i autentičnosti? Kako će ovo ponašanje da nas osnaži na stvaran i trajni način? To je posledica mešanja duhovnosti i trgovine, neki ljudi očigledno zarađuju mnogo novca na ljudskoj unutrašnjoj nelagodnosti, emocionalnoj nezrelosti i detinjoj naivnosti.

Pitanje koje treba da postavimo sebi je: Da li su efekti takvih grupnih praksi realni i trajni? Odgovor je jednostavan: Ako moramo da mu se vraćamo, ili čak ako osećamo potrebu da stalno ulazimo u takvo iskustvo, tada je odgovor: "NE". Pod takvim okolnostima, sa kakvim god iskustvom da se susrećemo, ono je zasnovano na "pripremanju i postavci", na veštački proizvedenoj bini na kojoj smo u stanju izvesti naš performans lažne tišine i mirnoće, i samim tim i njegov uticaj na nas neminovno se sanjuje.

Koristi od tišine i mirnoće ne mogu se dobiti kroz reaktivno ponašanje. Tišina i mirnoća imaju prave i trajne vrednosti ako se prikupljaju u samoći, daleko od očiju sveta, i u stanju slobode koja je moguća samo onda kada je daleko od razmene monetarnih valuta. A trenutak kad osetimo neophodnost da mirujemo ispred drugog ljudskog bića kao katalizatora takvog iskustva, svako iskustvo koje doživimo postaje nesvesno povezano sa njihovim prisustvom. Tako da ostaje pitanje: kako bi nas ovo iskustvo moglo osnažiti?

Realnost je da ono što osećamo kada sedimo ispred drugih jesmo uvek mi sami, odraz veličanstvenosti naše vlastite Unutrašnje Prisutnosti – osećaj koji nam je na raspolaganju 24 sata dnevno ako nam je stalo do toga da se okrenemo ka unutra i dotaknemo je kroz doslednu primenu discipline. Sve što ikad možemo osetiti jesmo mi sami. Da, postoji velika svrha i velika korist od ulaska u Prisustvo Jednog koji može za nas reflektovati ovo zaboravljeno stanje zračenja. Međutim, ako nas takvo Biće istovremeno ne usmerava u same sebe i ne upozorava nas na opasnost zavisničke potrage i od oslanjanja na ovo iskustvo izvan nas samih, takav dubok susret istovremeno nas slabi.

Da bismo dotakli ovo autentično stanje blistavog Prisustva u nama samima na svaki stvaran i trajan način, potrebno je započeti dosledan i disciplinovan unutrašnji rad. Ovaj unutrašnji rad započinje emocionalnim razvojem.

Mentalitet grupe ne može nam pomoći u emocionalnom razvoju jer se grupa nikad ne razvija.

Emotivno odrastanje zahteva buđenje unutrašnje snage koja neutrališe potrebu i želju pojedinca da se osloni na grupu, da od članova grupe primi priznanje i podršku, te da biva usmeravan. Emocionalno odrastanje automatski rastura ulogu pojedinca u grupi, i ako pojedinac ostane u grupi, to može da izazove raspad grupe. Emocionalni razvoj stoga nije na dnevnom redu grupe. Zbog samoodržanja, grupa automatski uključuje ili uklanja bilo koga u grupi ko emocionalno odrasta, a ako ne može to da uradi, ona ga vezuje za sebe promovišući ga na viši nivo u grupi. Kada grupa promoviše neku osobu na lidersko mesto to je gađanje te osobe strelicama ega, sa ciljem da se parališe sav njen dalji emocionalni rast. Što se pojedinac penje višlje na lestvici važnosti u grupi, to postaje manje utemeljen i autentičan. Prestiž vođstva je veo koji sakriva podmuklost kasnijeg perceptualnog zatvora. Što se pojedinac višlje popne u okviru strukture bilo koje grupe, to je dublji neizbežan pad. Samo je pitanje vremena kada će naizgled ohrabrivana individualnost biti napadnuta i uništena od strane mentaliteta grupe.

Naravno, u svemu ovome što je rečeno, i dalje se preporučuje praktikovanje "ravnoteže i milosti u odnosu na žrtvovanje", da bi pristupili svom oslobađanju od mentaliteta grupe sa odgovornošću i nežnošću. Neki od nas, dok čitaju ovaj tekst, mogu biti uronjeni u grupe za podršku. Ovaj tekst nije ohrabrenje da iskoračimo iz grupe i pobegnemo od svih grupnih aktivnosti. Ne treba da reagujemo, treba da probudimo svoju neugodu kroz svesnost o njoj. Hajde da imamo na umu da je ova diskusija upravo o tome "zašto PROCES PRISUTNOSTI, kao tehnika emocionalnog čišćenja, obeshrabruje formiranje još jedne grupe".

"Bože, spasi nas od još jedne grupe!"

Ako trenutno prolazimo kroz iskustvo zavisnosti i ako smo "u oporavku", kako se to naziva u terminologiji grupe za podršku, naše grupno iskustvo će sada biti naša zavisnost. Da bismo prevazišli ovu neugodnost, da bismo napredovali iznad ovog opažajnog zatočeništva, bitno je da ne svaljujemo krivicu na grupu, radi se o našem iskustvu grupe, a ne o prirodi grupe o kojoj smo postali ovisni. Ne možemo kriviti grupu, jer to je njena priroda. Ona je ono što treba da bude. Grupa je kao čamac za spasavanje: može nas spasiti iz uzburkanog mora i sačuvati nas od davljenja, ali ako ne napustimo čamac za spasavanje, nećemo se vratiti autentičnom životnom iskustvu. Ako nismo spremni da istražimo žta zaista znači živeti, onda je preopruka da ostanemo u strukturi grupe, tako da ona može da se brine o nama svojim tumačenjem "zdravog života".