10. 2. 2013.

Upravljanje vlastitim iskustvom - II deo



STUDIJA SLUČAJA: BENI, DIREKTOR


Neki od vas mogu pomisliti da se ovde nudi "nešto isključivo duhovno", ili da to može biti korisno i svarljivo samo onima "koji su zainteresovani za duhovne stvari" i zato ćemo ovu proceduru ilustrovati kroz studiju slučaja koja je sve osim onog što "duhovni ljudi smatraju duhovnim", a to je slučaj kad direktor veće korporacije upravlja poslovnim sastankom. Ako pojedinac u srcu korporativnog obrasca može uspešno koristiti ovu tehniku da poboljša ključni i veoma intenzivni aspekt svog svakodnevnog iskustva, onda je ova procedura definitivno dostupna i nama koji sebe smatramo običnim ljudima koji se nose sa svakodnevnim životnim procesima. Ova praksa je zaista dostupna svima, sve što ona zahteva je svesno upravljanje našom namerom i našom pažnjom.

Beni je, pre nekoliko godina, došao k meni na seansu podrške tokom Procesa Prisutosti kroz koji je prolazio, i kada sam mu sugerisao da je "planiranje disfunkcionalno ponašanje", te da bi, kada završi svoje desetonedeljno putovanje kroz PROCES PRISUTNOSTI, trebalo da prestane koristiti "kruti plan vođenja još jednog poslovnog sastanka", on je pobesneo. U stvari, tačnije bi bilo reći da je bio uvređen ovim komentarima. Vidite, Beni je u to vreme bio direktor jedne od najvećih komunikacionih kompanija u Južnoj Africi. Takođe, bio je tako fizički, mentalno i emocionalno napet, da je bilo očigledno da puca po šavovima.

Čim sam seo i popričao sa njim, bilo je jasno da, osim što prolazi kroz PROCES PRISUTNOSTI, njemu je potrebno nešto da mu pruži trenutno olakšanje – ili će mu bukvalno pregoreti osigurač. Stoga sam mu predložio da, iako on još uvek nema temeljni uvid koji bi podupirao praksu, počne odmah da "upravlja svojim iskustvom". Znao sam da će, ako odmah uključi ovu proceduru u svoj život, osetiti značajno olakšanje. To bi mu tada dalo neophodan prostor za disanje kako bi se postepeno bavio stanjem svoga emocionalnog tela.

Da bih pronašao ulaznu tačku, pitao sam ga koju oblast svog svakodnevnog radnog rasporeda smatra najstresnijim.
"Sastanci sa mojim osobljem", prasnuo je. "Osećam se kao da se davim u tome. Izgleda kao da ne mogu naći način da ih pokrenem, a da ne izazovem animozitet među njima. Muka mi je u stomaku svaki put kad treba da uđem u salu za sastanke, znajući da ću izaći odatle kao 'neprijatelj' ".

"Sjajno.", odgovorio sam."To je lako. Sve što treba da uradite je da primenjujete ono što tražim od vas, i onda, s vremenom, kako budemo zajedno prolazili kroz PROCES PRISUTNOSTI, biće vam jasnije zašto smo uzeli ovaj pristup koji ću sad da podelim sa vama. Do tada ćete već osetiti efekte. To će vam dati samopouzdanje da primenite ovu tehniku upravljanja na svaki aspekat vašeg životnog iskustva."

Naravno, Beni je u mene gledao sa nevericom, pogotovo kad sam mu rekao da će ovo biti poslednji dan kada je bilo potrebno da "vodi sastanke" ili da "planira i kontroliše svaki trenutak sastanka". U njegovom umu ovo je zvučalo smešno, i da je imao nečemu drugom da se okrene, siguran sam da bi Ben odustao i otišao. Na sreću, bio je očajan, i tako se našao zarobljen između čekića i nakovnja! Ovo su bila uputstva koja sam mu dao:

"Kada je sledeći veliki sastanak?", pitao sam.

"Imam jedan veoma važan, za tri dana," odgovorio mi je. "I na njemu treba da donesemo odluku o pitanju u vezi kojega se ni jedan od članova mog odbora ne može složiti. To je haos," izjavio je frustrirano.

"Fantastično", odgovorio sam. "To je upravo lakmus test koji nam je bio potreban da vas prebacimo na nov način 'direktorovanja' ". Jadni Beni je odmahivao glavom. Mogao sam videti kako on sad predpostavlja da će morati "raditi još više" od trenutnog obima posla koji već guši njegovo mentalno telo. "Ne brinite," osmehnuo sam se."Ne treba da radite ništa drugo, osim da dovedete svesnost na ono što već stoji ispred vas. U stvari," dodao sam, "završićemo najvažniji aspekt ovog upravljanja u sledećih nekoliko minuta."

U tom trenutku, Postavio sam Beniju najvažnije pitanje koje sebi možemo postaviti kad upravljamo bilo kojim iskustvom:

"Da imate izbor, kako biste želeli da se osećate u trenutku završetka sastanka i napuštanja sale za sastanke?"

Benijevo lice je bilo prazno, jer, kao i većina nas, on nikada nije razmišljao o tom pitanju. Pošto je navikao biti reaktivna odrasla osoba, sva njegova pažnja korišćena je u režimu kopiraj-iseci-zalepi, on je video samo ishod zakazanog sastanka u skladu sa njegovim najnovijim doživljajem "sastanaka", koji je i sam bio kopiraj-iseci-zalepi mnogo predhodnih, neprijatnih doživljaja sastanaka.

"Kako to mislite?", upitao me je mršteći se. Dakle, kao i svaki put kad nekome objašnjavam ovu proceduru upravljanja po prvi put, polako sam ponovio pitanje:

"Da imate izbor, kako biste se želeli osećati u trenutku kada se sastanak završi i kada napuštate salu za sastanke?"
"Uh, uh, pa ja bih voleo da se dobro osećam u vezi svega toga...", rekao je zadržavajući se na površini stvari.

"Šta tačno znači 'dobro' ?" , bio sam uporan.

"Pa," nastavio je, "voleo bih da se osećam kao da smo postigli uspešan dogovor koji bi svima odgovarao."

"Dajte mi neke opisne reči koje opisuju kako biste se osećali?", tražio sam.

"Pa,"odgovorio je, "možda osećaj zadovoljstva, i oklašanja, a takođe i osećaj dostignuća."

"Dobro," rekao sam. "Ovo je sada najvažniji deo ove procedure, Beni: Želim da dovedete sada te osećaje u svoju svesnost. Možete li uraditi to? Možete li dozvoliti sebi da osetite mešavinu zadovoljstva, olakšanja i dostignuća, upravo sada?" Zatvorio je oči i za trenutak sedeo mirno.

"Da, mogu osetiti to." rekao je nežno.

"Odlično. Sada, dok ste svesni ovih osećaja, želim da projektujete sebe u momenat kada napuštate konferencijsku salu nakon sastanka...možete li projektovati svoju pažnju na to mesto i vizuelno videti sebe kako napuštate konferencijsku salu nakon sastanka?

"Da," odgovorio je.

"Možete li videti sebe kako napuštate taj sastanak sa osećanjem zadovoljstva, olakšanja i dostignuća?"

"Da," odgovorio je.

"Dobro, sada otvorite oči i otpustite stvar. To je sve što treba da uradite da biste pokrenuli upravljanje ovim iskustvom. Ne treba da sedite i koncentrišete se na to, treba samo vidite sebe na kraju tog iskustva i obložite tu viziju osećajem koje želite osetiti, tako što ćete upravo sada osećati taj osećaj. Zatim to otpustite."

Lakoća dolazi kroz lakoću.

Onda sam tražio od Benija da opet usmeri pažnju na zakazani sastanak i da mi kaže kako se osećao. Rekao je da se velika količina anksioznosti oko sastanka, ono što ja zovem "emocionalnim nabojem", istrošila.

"To je zato što ste počeli autentično preuzimati odgovornost za svoje iskustvo u uzročnoj tački kvaliteta tog iskustva", objasnio sam. "Posledica toga je da je deo anksioznosti koja je vezana za odvijanje tog iskustva već neutralisana. Međutim," nasmešio sam se, "moramo nastaviti sa našom vežbom upravljanja."

Objasnio sam Beniju da, za njega, sastanci uopšte, sadrže suštinske uspomene i to očito neprijatne. Ove uspomene sigurno su bile zaražene njegovom istorijom neprijatnih poslovnih sastanaka, ali one dolaze iz dublje uzročne tačke, iz neintegrisanih pojava koje su se odvijale tokom njegovih prvih sedam godina detinjstva. Beni je otkrio da je i njegov otac bio biznismen i ispričao je kako je imao običaj da, tokom večere, priča o brigama i iskušenjima svog radnog iskustva sa Benijevom majkom. Rekao sam Beniju da postoji očigledna mogućnost da je energija tih razgovora, koje se on seća kao vrlo napete, bila utisnuta u njegovo vlastito emocionalno telo. Takođe sam mu objasnio da nije važno odakle i od kada potiče to negativno utiskivanje u vezi "sastanaka", jedina važna činjenica je to što je on nastavio da "kopira-iseca-lepi" ta neprijatna sećanja u sva svoja buduća iskustva "sastanaka".

"Iako smo započeli upravljanje ovim određenim zakazanim sastankom," objasnio sam, "još uvek morate da se suočite sa negativnim emocionalnim nabojem vezanim za sastanke u celini, koji je utisnut u vašem emocionalnom telu. To znači da ćete između sadašnjeg trenutka i ovog nastupajućeg sastanka, iskusiti stanja anksioznosti kadgod vaše mentalno telo nesvesno odluta ka mislima o tom događaju. Dakle, ovo tražim od vas: kad god osetite anksioznost u vezi zakazanog sastanka, nemojte odgurivati ta osećanja od sebe, i nemojte pokušavati da ih umirite i kontrolišete tako što ćete odvratiti pažnju. Umesto toga, prestanite sa onim što u tom trenutku radite, i tokom minut-dva poklonite svoju punu pažnju tim neugodnim osećajima, ne da biste ih promenili u bilo kom smislu, već da biste samo primili k znanju da oni postoje u vašem polju svesnosti. Zatim, na kratko, oko 30 sekundi, ponovo uđite u svoju vežbu upravljanja: vizualizirajte sebe na kraju zakazanog sastanka i tu sliku prekrijte osećajima olakšanja, zadovoljstva i dostignuća tako što ćete sva ta osećanja osetiti u tom trenutku. Da li je to jasno?"

"Da," rekao je.

"Važno je da shvatite," ponovio sam, "da će se javljati sećanja na te prošle emocionalne neugodnosti povezane sa sastancima, i da se to dešava zato što one trebaju da se integrišu, a vi ih svesno integrišete tako što im dozvoljavate da postoje, ali nakon što ste ih osetili, morate takođe, odgovoriti tako što ćete prekriti ta neprijatna osećanja svojom upravljanom namerom. Morate odgovoriti na ovaj način svaki put kada anksioznost izbije na površinu. A ovo možete raditi gde god da se u tom trenutku nalazite, bez obzira na to u kakvoj se situaciji nalazite, jer je to "ne-delovanje" – to je akcija koja se odvija interno – tako da niko drugi ne mora da zna da šta radite."
"Razumeo sam," rekao je.

Tada sam mu ukratko objasnio Stazu Svesnosti, tako da je razumeo prirodno kretanje energije od emocionalnog, preko mentalnog do fizičkog, kad god manifestujemo iskustvo. Istakao sam da je ono što smo upravo izveli bilo "upravljanje njegovom namerom",uzročna tačka. Međutim, uspešna navigacija zahteva svesno kretanje naše svesnosti i kroz mentalne i kroz fizičke aspekte takođe. Da bismo postigli to, rekao sam mu da nakon završetka navigacije emocionalnim telom, mi pokrećemo "jasnoću mentalnog tela".

"Ostvarivanje mentalne jasnoće je jednostavno", objasnio sam. "Postoji izvena informacija sa kojom morate biti upoznati pre nego što uđete na taj sastanak, i samo vi znate šta je to, zar ne?"

"Tako je," odgovorio je.

"Ova informacija je važna i reč otkriva zašto, informacija nam omogućava da se kolektivno krećemo u formaciji jedan s drugim (information = informacija, in formation = u formaciji, u poretku). Ako se niste mentalno podsetili svih potrebnih informacija pre nego što ste započeli sastanak, tada postoje mesta u vašem doživljaju sastanka na kojima nećete biti u harmoniji sa drugim učesnicima sastanka. Dakle, kada ste usmerili "osećanje ishoda", morate se pobrinuti za jasnoću mentalnog tela tako što ćete biti sigurni da imate sve najsvežije informacije koje su vam potrebne. Kada se uverite da ih imate, znatno ćete smanjiti anksioznost koja se diže iz nedostatka mentalne jasnoće, 'osećanja' koja mogu nastati iz mentalne nepripremljenosti."

"Mogu to učiniti," rekao je.

"Dobro," nastavio sam. "Onda je završni korak u upravljanju vašim iskustvom ovog zakazanog sastanka, dostizanje prisutnosti fizičkog tela. I ovo je jednostavno, takođe: postoje određene neophodne fizičke stvari za koje se morate pobrinuti da biste ušli u taj sastanak kao neko ko se oseća fizički spremnim. Na primer, sa tačke gledišta fizičkog tela, da li ste dovoljno spavali, vežbali i jeli hranljive obroke? Ili ste premoreni, osećate se lenjo, i kompenzujete sve to sa previše kafe? Jer svi ovi faktori utiču na nivo vaše prisutnosti dok ste na sastanku. I takođe važno, da li fizički imate sve što vam je potrebno za taj sastanak? Da li imate na dohvatu ruke, sve dokumente, datoteke, slike i kontakte koji bi vam mogli zatrebati u ostvarivanju ukupne svrhe sastanka? Fizička pripremljenost vam pomaže da se "osećate" fizički prisutnim u ovom postupku. Kada ne povedete svesnu brigu o ovim detaljima, to dovodi do fizičkih smetnji. Dakle, od ključnog je značaja da budete sigurni da upravljate svojim iskustvom fizičke prisutnosti."

Tada smo još jednom, brzo prošli kroz proceduru. Naglasio sam da efikasnost ove navigacione procedure ne zavisi toliko od njenih delova, koliko od redosleda po kome se navigacija pripremom odvija: od emocionalnog, preko mentalnog do fizičkog. Objasnio sam da, zbog toga što smo mi, kao odrasli, fizički trans-fiksirani u ovom našem svetu, te da se odnosimo prema svojim fizičkim okolnostima skoro isključivo sa mentalne tačke gledišta, mi se obično pripremamo za svako iskustvo tako što prvo vršimo fizička usklađivanja (tako što pokušavamo pomeriti svet), zatim mentalno "razmišljamo o iskustvu do smrti". Čak i ne uzimamo u obzir emocionalnu komponentu našeg nameravanog iskustva! Takođe, kako se krećemo kroz ovaj pristup od nazad-ka-napred, a koji zovemo "priprema", nesvesno "kopiramo-lepimo greške iz naše prošlosti u potencijalne ishode naše budućnosti." Pitamo se onda, zašto sve ispadne "isto kao što je oduvek i bilo" – da citiram Dejvida Birna iz grupe Talking Heads.

Jednom kad je Beni razumeo navigacionu proceduru, kao i način da ojača svrhu svog emocionalnog tela kad god se anksioznost u vezi sastanka uvuče u sadašnji trenutak, došlo je vreme za završni čin: kako je ušao i svesno upravljao sobom kroz iskustvo stvarnog sastanka?

"U nekoliko poslednjih sati pred početak sastanka, kako se bliži aktuelni trenutak," počeo sam, "možete osetiti nešto za šta možete predpostaviti da je anksioznost. Ovaj neugodan osećaj postaće kritičan ako dozvolite sebi da budete ometeni." Objasnio sam Beniju da se ovaj osećaj anksioznosti javlja svima nama kad se približavamo značajnom događaju u našem životu i jednostavno predstavlja indikator nedostatka naše prisutnosti unutar našeg emocionalnog tela. "Ovaj osećaj", nastavio sam,"ne znači da 'nešto nije u redu', znači da smo pozvani da 'osećamo onoliko duboko koliko je to moguće'. Ovaj osećaj se javlja jer emocionalno telo pokušava da nas povuče u svesnost emocionalnog tela." Objasnio sam Beniju da što svesnije sebe usidrimo u centru našeg srca pre bilo kojeg važnog događaja, manji će osećaj anksioznosti nastati u našem iskustvu.

"Pošto ste već sve pripremili, mentalno i fizički, za sastanak," nastavio sam, "vaš jedini zadatak sada je da ostanete kod uzročne tačke iskustva, da je osetite – bez obzira na sve. Kad uđete u konferencijsku salu, vaš jedini zadatak je da se okružite energijom tekućeg momenta tako što ćete obratiti pažnju na sve osećaje koji se odvijaju u njemu, bez da pokušate da ih umirite i kontrolišete."

Objasnio sam Beniju da, zbog toga što je svesno upravljao planiranim sastankom, univerzum će se urotiti da bi manifestovao traženi osećajni rezultat iskustva u koje Ben ulazi. Međutim, ako sledeće tačke nije u potpunosti razumeo, nenamerno će se urotiti protiv namere univerzuma da mu pomogne:

Osećaj (rezultat) koji je Ben tražio da se manifestuje neće nastati iz situacije ili okolnosti koje su mu poznate, nastaće iz događaja i okolnosti koje su mu nepoznate, i stoga, neugodne.

Ako bi, stoga, ušao u sastanak sa određenom mentalnom slikom o tome kako sve treba da se razvija, i sa preciznim fizičkim rasporedom kako da započne ovu mentalnu predpostavku, on bi nedvosmisleno umirio i kontrolisao sastanak do tačke u kojoj bi sabotirao mogućnost manifestovanja željenog rezultujućeg osećaja. Iz tog razloga, on je morao ući u sastanak i odmah "mu se predati". Objasnio sam mu da predaja, u ovom kontekstu, ne znači "odustati", njeno značenje otkriva fonetika same reči: Biti siguran u ishod = sure+ender= surrender = predati se. Stoga sam Benija savetovao da jednom kad zvanično otvori sastanak, ne treba da "ga vodi" kao što je to uvek činio u prošlosti, već treba da "se skloni sa puta" struji sastanka. Da bi to postigao, mora da prihvati potpuno novu preceptualnu mogućnost:

da ljudi koji sede oko stola u konferencijskoj sali imaju univerzalno dodeljene funkcije, te da su spremni ostvariti njegov željeni ishod zadovoljstva, olakšanja i dostignuća.

Drugim rečima, on im se mora skloniti sa puta tako da tom željenom rezultatu bude omogućeno da ispliva na površinu stvarnosti, bez uplitanja, bez da Beni unosi strah u vezi onog što se odvija. Ako Beni, kao što mi je već priznao, ne zna šta je odgovor na potragu planiranog sastanka, koja je onda svrha povećavanja njegovog učešća, nego što je apsolutno neophodno? On ne mora "govoriti" samo zato što je direktor. Najbolji stav koji je, stoga, mogao da zauzme bio je da "olakša univerzumu (članovima upravnog odbora) tako što će se skloniti s puta."

Takođe sam mu obzirno skrenuo pažnju da kada se univerzum zaveri da postigne rešenje, njegova bi sredstva za postizanje tog cilja koja bi išla kroz Beniju nepredviđene faze, ponekad izgledala kao trenuci puni prividne napetosti, konfuzije, haosa i emocionalne neugodnosti.

"Kada osetite da stvari postaju napete," govorio sam mu, "pogotovo ako se to dešava, na primer, zbog žestoke rasprave između dvoje ili troje ljudi na sastanku, ne smete uskočiti u raspravu i pokušavati 'popraviti sve' ili 'da zaustavite ono što se odvija' ili 'da sugerišete drugi način za rešavanje problema'. Ova napetost," uveravao sam ga, "je nepoznati faktor koji izbija na nepredvidljiv način." Objasnio sam mu da se novi red rađa iz haosa. Da bi se to postiglo, koristio sam ilustraciju žene koja se porađa:

Ukoliko stranac naiđe na scenu u kojoj žena rađa dete, a pri tom ne razume šta je to što se pred njim dešava, može greškom pomisliti da žena umire, a ne da je dete rođeno.

"Stoga," savetovao sam ga, "kada iskusite ovaj proces rađanja u okviru sastanka, morate ga dozvoliti i poštovati kao neutralni posmatrač i kao pomagač, dozvoljavajući procesu da se odvija, a ne kao sudija koji se opredeljuje za jednu od strana, tako što prekida opaženu bitku. Vaš zadatak je da budete prisutni tamo, i da zadržite svoju pažnju na ono što osećate u vezi bilo čega što se upravo odvija svakog trenutka, bez obzira kako nepoznao ili neugodno bilo osećanje. To je najveća tajna." Pažljivo sam Beniju objasnio da osećaj koji preovladava na sastanku, bez obzira kakvim ga on doživljavao, je ono što će ih sve nositi ka osećajnom ishodu koji je on zamislio. "Ostani prisutan sa osećajem, bez obzira na sve, bez uplitanja,"savetovao sam ga,"i to će vas predati čudu."
Tri večeri kasnije Beni me je nazvao. Ton mu je bio čudan i u neverici, ali je tu bilo i strahopoštovanje u njegovom glasu.

"To je bio uspeh," rekao mi je. "Uradio sam upravo onako kako ste me savetovali. To uopšte nije bilo lako učiniti, mogu vam reći. Pustio sam članove odbora da se međusobno igraju. Na momente je bilo veoma napeto, ali zapamtio sam ono što ste govorili da treba da ostanem sa tim osećanjem i da se ne mešam. Ostao sam samo svedok bez obzira na to koliko sam želeo da nametnem svoj autoritet ili da iznesem svoje mišljenje. Shvatio sam da ja, lično, ne mogu da ponudim rešenje, te je moj posao pre bio da jednostavno slušam i da identifikujem rešenje, a ne da ga namećem." Tada je njegov glas postao tiši. "Najveća stvar nije bila to što smo imali uspešan sastanak, i što smo postigli rešenje prihvatljivo za sve nas," rekao je emotivnim tonom, "već to što sam posle dobio telefonske pozive i elektronsku poštu od nekih članova upravnog odbora u kojima su mi zahvaljivali što sam im dozvolio da u potpunosti učestvuju u procesu. Rekli su mi 'Vodili ste veoma uspešan sastanak', a opet, po prvi put, otišao sam na sastanak upravnog odbora i ništa nisam uradio! Hvala vam. Još uvek sam zadivljen kako ovo deluje. Da li ovo upravljanje deluje na sve?" upitao je.

"Da," odgovorio sam. "Deluje na sve. Zanimljivo je," dodao sam, "da mi uvek upravljamo svojim iskustvom, uvek; stvar je samo u tome da uglavnom to činimo nesvesno. Kad nesvesno upravljamo svojim iskustvom, uvek uberemo plodove naših strahova, a ne ono što zaista tražimo. To je zbog toga što uvek koristimo emocionalno telo kao uzročnu tačku, samo što ga koristimo nesvesno i puni straha."

"Pa," rekao je, "sada znam drugačiji način."